Ще развия изложението си около 3 „прости“ цитата, които ще ми помогнат да аргументирам тезата си защо т.нар. “скандинавски” уеб дизайн е мой фаворит.
“Good design is as little design as possible.”
Dieter Rams
Dieter Rams е един от най-влиятелните продуктови дизайнери на ХХ век. Дори и неговото име да не ви говори нищо, то сред продуктите, които някога сте използвали все ще се намери поне един, чийто дизайн е плод на неговия гений – кафе машини, сокоизстисквачки, калкулатори, радио приемници, магнетофони, електрически самобръсначки и пр., създавани предимно за марката BRAUN.
Този легендарен индустриален дизайнер е известен не само с продуктите си, но и със забележително далновидните си мисли относно правилното функциониране на дизайна в днешния хаотичен свят. Тези мисли са обобщени в неговата непреходна формулировка “десет принципа” на добрия дизайн. Сред тях се откроява последният “as little design as possible”, което идва да каже, че с по-малко дизайн, изчистен от не-важни елементи, човек може да се съсредоточи върху съществените аспекти на продукта.
Без съмнение този, а и останалите принципи, могат да бъдат съотнесени към уеб дизайна и скандинавският уеб дизайн го доказва по един фантастичен начин. Да създадеш минималистична и въздействаща дизайн концепция за уеб сайт е трудна задача. Питайте всеки дизайнер и той ще го потвърди. Защо ли?! Ами, защото трябва да сведеш отделните елементи до минимум като се концентрираш само върху същественото, или с други думи казано – дизайнът трябва да изтласква на преден план това, което искате потребителят да възприеме още в първите няколко секунди. И точно това е трудното, защото за да бъде един уеб дизайн успешен, той да трябва да си взаимодейства перфектно с различните елементи на уеб сайта – например съдържание, функционалност, навигация и пр.
“Less is more”
Robert Browning
„Less is more“ е фраза от поемата “Andrea del Sarto, called The Faultless Painter“, писана през далечната 1855г. от Robert Browning. Години по-късно фразата е взаимствана и популяризирана от архитекта Ludwig Mies van der Rohe като основен принцип на минималистичния дизайн. Можем категорично да кажем, че скандинавският уеб дизайн не просто спазва „Less is more“ принципа, а е еталон за минимализъм. И така, опростен дизайн, балансирани линии и форми, съдържание сведено до необходимия минимум, много бяло пространство (Double your white space!), малко цвят и само един елемент, който да бъде т.нар. “focal point” или казано на български – фокусна точка. Ако попаднете на уеб сайт с подобна „архитектура“, той без съмнение е от типа „скандинавски“.
“Design is not just what it looks like and feels like. Design is how it works. “
Steve Jobs
Знаете ли, че през 2011г. Dieter Rams, който се счита за „вдъхновението” на Apple – пише ексклузивно за The Daily Telegraph „Apple постигнаха нещо, което аз никога не успях.“. Честно казано, аз не се сещам за по-голямо признание от това… Но, да се върнем на темата.
Както вече споменах, минимализмът в уеб дизайна акцентира върху най-важното съдържание и намалява т.нар. „разсейване“ за потребителя. Ако на дадена страница има твърде много и сложни за възприемане елементи, потребителят лесно ще се обърка накъде точно да се насочи или ще изтълкува погрешно приоритета на всеки елемент. Дизайн, заради дизайна, няма как да работи за целите на който и да е уеб сайт. Той е създаден за потребителите и трябва да бъде функционален за тях. Това означава най-малко следното: бързо зареждане на съдържанието, лесна навигация, четимост&контраст и опростена форма за контакт/поръчка. Ако оцените скандинавския уеб дизайн по наличието на всички тези елементи, той несъмнено ще се превърне и във Ваш фаворит.
Между другото, той е предпочитан и от всички криейтив хора – като започнем от всякакви freelancer – и, уеб дизайн и криейтив студия, архитектурни студия, фотографи, модни дизайнери, както и от много артисти, или за да обобщя – от хората със сетива и усет за стил. Онлайн магазините също доста залагат на него. Едва ли е случайно?!
А, ето и няколко любими примера:
madeinhaus.com
designlabcph.com
lassepedersen.biz
sorenrose.com
philiphousenyc.com
colingrist.com